مقبره پیر پالاندوز

مقبره پیر پالاندوز مربوط به دوره صفوی ، دوره معاصر است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) واقع شده است.این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است.
 این بنا مدفن شیخ محمد کارندهی (کاردهی ) و بنای ان در سال ۹۸۵ هجری در زمان سلطان محمد خدا بنده پدر شاه عباس ساخته شده است شیخ محمد کارندهی یا محمد عارف عباسی از عرفای سلسله ذهبیه و مشهور به پیر پالاندوز است که در خط ثلث استاد بوده و قرآن هفت سوره ای ازوی در دست است. او برای امرار معاش به شغل پالان دوزی اشتغال داشته و به لحاظ معنوی بسیار مورد توجه مردم بوده است. این مقبره در مجاورت حرم حضرت رضا قرار دارد و بنایی چهار گوش و دارای گنید است.
داخل بقعه دارای شاه نشینی است و در بالای آن یزدی بندی هایی اجرا شده است.در زیر گنبد ترنج زیبایی با نگاره های گیاهی نقش شده است. قسمتهایی از بنا نیز دارای نقاشی بوده و کلا سبک معماری صفوی را دارا می باشد .سطح گنبد آن دارای پوشش ساده ای از کاشی فیروزه ای رنگ و دارای کتیبه ای با تاریخ ۹۸۵ ه.ق بوده است . نماى خارجى بنا به ایجاد طاق‌نماهاى تیزه‌دار آجرى و پشت‌‌بغل‌هاى کاشى و قاب‌هاى مستطیل تزئینى بر فراز آن‌ها، در عین سادگى، منظره‌اى زیبا دارد.
سطح گنبد پیازى شکل فراز بنا که بر روى گردنى استوانه‌اى شکل استوار شده، داراى پوشش ساده‌اى از کاشى فیروزه‌اى است. شکل کلى بنا و بازمانده‌‌هاى نقاشى‌هاى درون آن، بنا را اثرى از دوران صفوى معرفى مى‌کند که در سال ۹۸۵ هـ.ق ساخته شده است. تاریخ مزبور، بر کتیبه ی سنگ سفید مربعى کنده شده است. شخصیت به خاک سپرده شده در این بقعه، با توجه به نوشته ی سنگ مزارش، «محمد عارف عباسی»، از عرفاى سلسله ی ذهبیه‌ است. لقب «پالان‌دوز» از این رو به او داده شده که براى گذران زندگى خود، با وجود مقام والایى که نزد مردم داشته، به کار پالان‌دوزى اشتغال داشته است. از این‌ شخصیت، قرآن هفت‌سوره‌اى در دست است که به خط خوش ثلث نوشته شده است و حکایت از توانایى او در کار خطاطى دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *