photo_2016-09-13_13-11-51

آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ خورشیدی توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده‌است. ساختمان آرامگاه نادر شاه از قسمت مرکزی که محل تدفین نادرشاه میباشد و دو تالار موزه تشکیل شده است که یکی از آنها موزه اسلحه دوره‌های مختلف تاریخ ایران و دیگری موزه اسلحه و آثار مربوط به دوران نادرشاه را نمایش میدهد. آرامگاه شامل سکویی دوازده پله‌ای، محل گور، پوششی خیمه مانند بر روی قبر، سکویی مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پی او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار برای موزه‌است.

نادر شاه در هنگام حیات خود دستور ساخت آرامگاهی کوچک در بالا خیابان مشهد داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و روبروی حرم امام رضا از خشت و گل ساخته شد. قوام‌السلطنه در اواخر عهد قاجار (۱۲۹۶ خورشیدی) در محل یکی از مقابر ویران شده نادری، آرامگاه تازه‌ای برای وی ساخت و استخوانهای او را از تهران به مقبره مزبور حمل کردند. ساختمان جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت مدتی بر پا بود تا این که انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسبِ شأن نادرشاه برای وی در همان محل مقبره ساخته قوام‌السلطنه ساخته شود. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. ساختمان جدید آرامگاه نادر شاه افشار در تاریخ ۱۲ فرودین ماه سال ۱۳۴۲ با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی

ایران در باغ نادری بازگشایی شد.‏‏

hhi2914

مقبره پیر پالاندوز مربوط به دوره صفوی ، دوره معاصر است و در مشهد، خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) واقع شده است.این مقبره متعلق به محمد عارف عباسی از عرفای بزرگ قرن دهم هجری است.
 این بنا مدفن شیخ محمد کارندهی (کاردهی ) و بنای ان در سال 985 هجری در زمان سلطان محمد خدا بنده پدر شاه عباس ساخته شده است شیخ محمد کارندهی یا محمد عارف عباسی از عرفای سلسله ذهبیه و مشهور به پیر پالاندوز است که در خط ثلث استاد بوده و قرآن هفت سوره ای ازوی در دست است. او برای امرار معاش به شغل پالان دوزی اشتغال داشته و به لحاظ معنوی بسیار مورد توجه مردم بوده است. این مقبره در مجاورت حرم حضرت رضا قرار دارد و بنایی چهار گوش و دارای گنید است.
داخل بقعه دارای شاه نشینی است و در بالای آن یزدی بندی هایی اجرا شده است.در زیر گنبد ترنج زیبایی با نگاره های گیاهی نقش شده است. قسمتهایی از بنا نیز دارای نقاشی بوده و کلا سبک معماری صفوی را دارا می باشد .سطح گنبد آن دارای پوشش ساده ای از کاشی فیروزه ای رنگ و دارای کتیبه ای با تاریخ 985 ه.ق بوده است . نماى خارجى بنا به ایجاد طاق‌نماهاى تیزه‌دار آجرى و پشت‌‌بغل‌هاى کاشى و قاب‌هاى مستطیل تزئینى بر فراز آن‌ها، در عین سادگى، منظره‌اى زیبا دارد.
سطح گنبد پیازى شکل فراز بنا که بر روى گردنى استوانه‌اى شکل استوار شده، داراى پوشش ساده‌اى از کاشى فیروزه‌اى است. شکل کلى بنا و بازمانده‌‌هاى نقاشى‌هاى درون آن، بنا را اثرى از دوران صفوى معرفى مى‌کند که در سال 985 هـ.ق ساخته شده است. تاریخ مزبور، بر کتیبه ی سنگ سفید مربعى کنده شده است. شخصیت به خاک سپرده شده در این بقعه، با توجه به نوشته ی سنگ مزارش، «محمد عارف عباسی»، از عرفاى سلسله ی ذهبیه‌ است. لقب «پالان‌دوز» از این رو به او داده شده که براى گذران زندگى خود، با وجود مقام والایى که نزد مردم داشته، به کار پالان‌دوزى اشتغال داشته است. از این‌ شخصیت، قرآن هفت‌سوره‌اى در دست است که به خط خوش ثلث نوشته شده است و حکایت از توانایى او در کار خطاطى دارد.

img22522131

غار مغان در 35 کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده ‌است. قدمت این پدیده را  می توان صد میلیون سال پیش و یا دوره دوم زمین‌شناسی دانست. سالها قبل در مسیر صعود به یکی از کوه های بالاتر از غار که جزء کوه های شرقی رشته کوه بینالود می باشند (قله چله غار) و در حوالی غار فسیل حلزونی شکلی پیدا شد، که بررسی آن قدمت این ناحیه را مشخص کرد. عمر این فسیل را صد میلیون سال و مربوط به دوران دوم زمین‌شناسی دانسته‌اند.
کف مرمرین غار مغان متعلق به دوران دوم زمین شناسی می باشد که در اغلب جاها مرطوب و لغزنده می باشد. در این غار نمونه های سنگی بسیار تیپیک از بلورهای آراگونیت و کربنات کلسیوم را نیز می توان رویت کرد. بخشی از فضای غار به آهک‌های کریستالیزه، استالاگتیت و استالاگمیت اختصاص یافته است و تزیینات آهکی آن نیز شامل انواع پرده‌ای فندقی، اسفنجی و گل کلمی است.
از سقف این غار زیبا ستون های استالاکتیت (Stalactite) و استالاگمیت (Stalagmite) که از جنس آهکی هستند آویزان است درون غار آثار استالاگمیت و استالاکتیت و چندین حلقه چاه وجود دارد که عمق یکی از این چاه‌ها 25 متر می‌باشد. در درون بعضی از این چاه ها پرندگانی از جمله خفاش‌هایی نیز زندگی می کنند. همچنین در این غار پرتگاهی به عرض 35 سانتیمتر وجود دارد. در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه بر زلالی و گوارایی آن، بسیار سرد است.

12142074_927185960684912_490785904_n

نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه در آبان ماه ۱۳۹۰ در مشهد افتتاح گردید. که در کيلومتر 17 بزرگراه آسيايي بعد از سه‌راه فردوسي واقع شده است این موزه مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن‌کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، شیوه پخت نان، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال هم ‌چنین رقص اپر که یکی از آیین های خراسانی است و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه است، از موضوعاتی است که در این موزه به نمایش درآمده است.

مجتمع تجاری الماس شرق واقع درشهر مقدس مشهد- انتهای خیام شمالی می باشد که دارای زمینی به مساحت ۲۸۰۰۰ مترمربع و با زیربنای در حدود ۱۱۰ هزار مترمربع و در ۶ طبقه ساخته شده است. این مجتمع بعنوان یکی از بزرگترین مجتمع های تجاری کشور با حدود ۱۲۰۰ واحد تجاری، نیاز شهروندان و گردشگران را درخصوص لوازم خانگی ، صوت وتصویر، تلفن همراه ، رایانه ، لوازم لوکس و دکوری ، اسباب بازی ، صنایع دستی، پوشاک و کیف و کفش و … را تامین می نماید.
مجتمع تجاری زیست خاور در میدان شریعتی، اول خیابان کوهسنگی  مشهد واقع شده است که ۴ طبقه ست و ۶۹۸ واحد تجاری دارد.
بازار رضادر مشهد بین میدان هفده شهریور و فلکه آب، خیابان سلیمان خاطر واقع شده است.
بازار بزرگ خیام مشهد انتهای بلوار خیام شمالی ،میدان بهارستان ، بازار بزرگ خیام واقع شده است.
بازار حافظ   مشهد ، انتهای بلوار مصلّی، حاشیه صد متری واقع شده است.
بازار گوهرشاد  مشهد در میدان راهنمایی‌، خیابان شهید صادقی واقع شده است.
برج تجاری آلتون  مشهد در خیابان دانشگاه، بین دانشگاه ۲۳ و ۲۲ واقع شده است.
مجتمع تجاری-تفریحی پروما  مشهد در میدان جانباز، بلوار جانباز واقع شده است.
مجتمع عظیم زیست خاور  مشهد میدان دکتر شریعتی، ابتدای خیابان کوهسنگی واقع شده است.
مجتمع تجاری خورشید  مشهد در خیابان احمدآباد، بین بلوار ابوذر غفاری و بلوار رضا واقع شده است.

park-vakil-abad2

در فاصله ۸ کیلومتری شمال غربی شهر ، بلوار پهن و زیبای وکیل آباد میدان آزادی را به پارک جنگلی وکیل آباد وصل می کنه .روستای قدیم وکیل آباد ۷۰ هکتار وسعت و رودخانه فصلی داشته . این پارک، قدیم ترها میرطراز یا باغ .وکیل آباد نامیده می شده .در سال ۱۳۴۸ مالک باغ این باغ را وقف عام کرده و با درختای کاج و چنار کهن سال یکی از ییلاقات مشهد به حساب میاد.

همچنین در جنوب غربی مشهد و همجوار با پارک جنگلی وکیل آّباد، باغ وحش وکیل آّباد، تنها باغ وحش مشهد قرار داره.

این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار، علف خوار، آبزی، خزنده و پرندگان مختلف است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *