تور کرمان

کد: NBHTY

توضیح

تور کرمان

در جنوب خاوری ایران زمین ، در نزدیکی گرمترین نقطه کره زمین ؛ پایتخت سیاسی ، فرهنگی ، علمی و اجتماعی جنوب شرقی کشور به عنوان سومین استان مرتفع سرزمین پارس با نام پرآوازه کرمان خودنمایی می کند ، تور کرمان خواه ناخواه با بوی عطر زیره ، طعم خوش کلمپه ، ظروف مسی حاوی پسته رفسنجان و قالی خوش نقش و نگار کرمان پیوند خورده است .
در تور کرمان با ندای سفر همراه شوید و از کلوت های شهداد تا زیبایی های ماهان ، از تل گندم بریان تا کوههای سر به فلک کشیده کرمان و از باغ های زیبای ایرانی تا ارگ بم و روستای صخره ای میمند و بسیاری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و مذهبی کرمان بازدید فرمایید .

تور کرمان
جمعیت قابل ملاحظه کرمان و وسعت 13000 هکتاری این شهر سبب شده تا به عنوان یک کلان شهر در بین دیگر شهرهای ایران زمین قرار گیرد ، به علاوه با وجود جاذبه های تاریخی بسیار کرمان به عنوان یکی از پنج شهر تاریخی ایران به شمار می رود . اما ارتفاع 1750 متری کرمان از سطح زمین ، این شهر را در رده سومین شهر مرتفع ایران بعد از شهرکرد و یاسوج قرار داده است و این امر سبب شده تا در فصل تابستان آب و هوای شهر کرمان به یک اعتدال نسبی برسد .
شب های سرد و روزهای گرم کرمان نشان از آب و هوای کویری این ناحیه دارد ولی برخلاف تصور در برخی نقاط این استان وجود ارتفاعات بعضاً نزدیک به چهار هزار متر و بیشتر از آن مناظر و طبیعت دور از انتظار پدید آورده است ، به عنوان مثال رشته کوه پلوار حد فاصل ماهان و شهداد با طول 150 کیلومتر جداکننده کویر لوت و شهداد از شهر کرمان می باشد ، در واقع نام پلوار گویای این مطلب است چرا که بخشاب پلوار همانند پلی بین کویر لوت و کرمان عمل می کند ، از طرفی رشته کوه جوپار و منطقه قناتغستان ، قلل هزار و لاله زار با طبیعت سرسبز و مثال زدنی نمونه های دیگر از مناطق مرتفع و تاثیرگذار در اعتدال هوای کرمان در فصول گرمتر می باشند .
در تور کرمان بازدید از جاذبه های طبیعی این شهر کوهستانی را که در ادامه توضیح خواهیم داد ، فراموش نکنید .
روایت های متعدد برای نام کرمان وجود دارد به گونه ای که زبان پارسی باستان ، زبان اوستایی و سانسکریت تا پارسی معاصر نظرات متفاوت در این مورد را دارند . در کتیبه های داریوش تا نوشته های به جا مانده از یونانیان از کرمان به عنوان شهری با اهالی پارسی یاد شده است .
طبق شواهد و قرائن تاریخی سال شهر شدن کرمان به هزاره سوم قبل از میلاد بر می گردد ، به گونه ای که این شهر با نام هایی چون بوتیا ، کرمانیا ، کارمانا و گواشیر شناخته می شده است .
از ریشه ” کر ” در اوستا و ” کری ” در سانسکریت ( زبان باستانی مردم هندوستان ) کلمه ” کرمن ” با مفهوم کارو کوشش گویای مردمان سخت کوش و مقاوم کرمان می باشد از طرفی کلمات مرتبط مانند ” کرمینه ” به معنی ماهر و استاد و ” کرمان بندا ” به معنی کاربنده یا وظیفه شناس با مفهوم کار و تلاش پیوند دارند .
اما آنچه ” فریدون جنیدی ” باستان شناس و پژوهشگر معاصر و صاحب نام ایرانی برای وجه تسمیه کرمان به آن معتقد است به دنیای منطق و واقعیت نزدیکتر می باشد ، چرا که وی باور دارد واژه کرمان متشکل از ” کر ” به معنای کوه و ” مان ” به عنوان پسوند مکان می باشد و در واقع به مفهوم سرزمین کوهستانی است که این با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر کرمان صحیح تر به نظر می رسد .
شایان ذکر است که پس از تصرف شیراز توسط آقا محمد خان قاجار و انتقال پایتخت به کرمان توسط لطفعلی خان زند این شهر مدتی پایتخت زندیان بود تا زمانی که در ادامه تصرفات آقامحمد خان این شهر هم به تصرف وی درآمد که با عمل غیرانسانی نابینا نمودن اهالی کرمان توسط آقامحمد خان همراه شد و تا مدت ها این شهر ” کورمان ” ملقب شده بود .
در تور کرمان همراه ندای سفر از این شهر پر رمز و راز که شاهد تحولات بسیار در ادوار مختلف بوده است بازدید کنید و از جاذبه های گردشگری کرمان لذت ببرید .تور کرمان

جاذبه های گردشگری کرمان

جذابیت های شهر کرمان با توجه به تغییر و تحولات مختلف قابل ملاحظه و قابل تأمل است ، به گونه ای که این شهر از لحاظ جاذبه آنچنان غنی است که سالانه گردشگران فراوانی را از سراسر جهان مجذوب خود می کنند ، همواره تور کرمان از تورهای به یاد ماندنی و تأثیرگذار در ذهن گردشگران خارجی و داخلی می باشد ، در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه ها می پردازیم .

تور کرمان

ماهان

بخش ماهان در جنوب شرقی کرمان و دامنه های جنوب غربی کوههای جوپار واقع شده است . قرارگیری در دامنه های جنوبی جوپار سبب لطافت و طراوت هرچه بیشتر هوای ماهان شده است ، ماهان یکی از خوش آب و هواترین مناطق کرمان محسوب می شود و با ارتفاع حدود 1950 متر مرتفع تر می باشد .
ماهان با جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان گردشگران زیادی را مجذوب خود می کند از جمله این جاذبه ها می توان به باغ شاهزاده ، آرامگاه شاه نعمت الله ولی ، خانه شترگلو ، هفت باغ و آسیاب بادی اشاره نمود ، در ادامه به معرفی برخی از این جاذبه ها می پردازیم .

تور کرمان

باغ شاهزاده ماهان

این باغ زیبای ایرانی در ارتفاع حدود 2020 متر در دامنه های شرقی کوههای تیگران از مجموعه کوهستان جوپار ، در فاصله 2 کیلومتری شهر ماهان در حوالی شهر کرمان واقع شده است ، این باغ در زمین مستطیل شکل به مساحت
پنج و نیم هکتار ساخته شده و دارای زیربنای سه و نیم هکتار می باشد به سبب قرارگیری در منطقه کوهستانی و مرتفع این باغ از آب و هوای بسیار عالی برخوردار است .
در ازای 407 متری ، پهنای 122 متری ، کارکرد فواره هایی که با اختلاف ارتفاع آبفشانی می کنند ، قرارگیری در جاده کرمان – بم که در ادوار پیشین قسمتی از جاده ابریشم بوده است ، باغچه های زیبا ، آبشارها و حوضچه های درون باغ به همراه درختان میوه و گل و گیاه متنوع همگی گویای متفاوت بودن و منحصر بفرد بودن این باغ ایرانی می باشد ، از طرفی وسعت قابل ملاحظه این مجموعه سبب شده تا لقب بزرگترین باغ ایرانی را به خود بگیرد . در تور کرمان ، به شما گردشگران عزیز بازدید از این باغ زیبا که در فهرست آثار یونسکو و آثار ملی ایران جای دارد را پیشنهاد می کنیم .
این باغ زیبای ایرانی در فصول بهار و تابستان بیشتر از فصول دیگر مورد توجه گردشگران است . در حین بازدید از این باغ به نقش آب رسانی و مدیریت آب در این مجموعه بیش از هر چیز می توان توجه کرد ، یکی از دلایل بنای این باغ در این موقعیت جغرافیایی بهره گیری از آب رودخانه تیگران است که هم در حین ساخت بنا و بعد از ساخت این عمارت سبب سهولت در ساخت بنا و زیبایی های بعد از ساخت بناست .
قدمت ساخت این باغ به زمان قاجار و حاکمیت محمد حسن خان سردار ایرانی بازمی گردد ، وی در زمان حاکمیت کرمان پیشنهاد ساخت بنا را داد و به علاوه بسیاری از مناطق اطراف تحت تسلطش را آباد نمود ، در ادامه عمارت داخلی باغ شاهزاده توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله بنا نهاده شد .

تور کرمان

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

شاه نعمت الله ولی ملقب به سید نورالدین متولد 730 هجری قمری در کوهبنان کرمان و متوفی 832 هجری قمری در ماهان کرمان از شاعران و عارفان به نام قرن هشتم هجری است که سلسله نعمت اللهی یکی از طریقت های تصوف به نام وی می باشد ، سید نورالدین با ابداع روش جدید در تصوف پیروان بسیاری را تحت تأثیر عقاید خود قرار داد ، وی در راه طریقت و سیر و سلوک مقام بلند مرتبه ای داشت .
قدمت این بنا به دوران صفوی باز می گردد و بیشترین توسعه خود را مدیون دوران قاجاریه می باشد ، این مجموعه طی شش قرن گذشته مورد بازسازی های مختلف قرار گرفته و نمادی از معماری ایرانیان در ادوار گذشته تا دوران معاصر است و با جای دادن عناصر تزئینی در هنر معماری مانند کاشیکاری ،کاربندی ، مقرنس ، گچ بری و نقاشی توانسته هنر معماری ایران زمین را به رخ جهانیان بکشد .
همانطور که گفته شد این عمارت آمیخته ای از هنر معماری شش سده اخیر می باشد .
این بنا با 32000 متر مربع مساحت به صورت گنبدی فیروزه ای شکل مزین با کاشیکاری درون باغی بزرگ در ماهان کرمان با درختان بلند واقع شده است بعلاوه این آرامگاه شامل دو گلدسته بلند ، رواق شاه عباسی ، سردر محمد شاهی ، صحن وکیلی ، صحن اتابکی و صحن میرداماد می باشد .
شما در تور کرمان می توانید همراه ندای سفر از این عمارت تاریخی بازدید نمایید .

تور کرمان

خانه شترگلو

دیرینگی این بنا به دوران قاجار بر می گردد به گونه ای که خاندان رضوی نعمت اللهی در این خانه زندگی می کردند ، این عمارت در شرق شهر ماهان در مسیر قنات وکیل آباد قرار دارد ، نام شترگلو با سازه آبی سنتی این منزلگاه پیوند خورده است ، به گونه ای که در ادوار گذشته برای برقراری امنیت در باغ ها و خانه های واقع در محیط باغ مانند در مسیر آب قنات ها و چشمه ها ، محل ورود و خروج آب به گونه ای طراحی شده که موجودات زنده به هیچ عنوان نمی توانند وارد این سازه آبی شده و سبب آلودگی آب شوند ، این سازه آبی به صورت یک کانال با زاویه منفرجه به سان گلو شتر طراحی شده تا آب از یک طرف با ارتفاع مناسب پایین رفته و از طرف دیگر به قاعده ظروف مرتبط بالا بیاید از این رو به این سازه آبی لقب شتر گلو را داده اند .
در تور کرمان همراه با ندای سفر به تماشای ذوق و خلاقیت معماران هنرمند ایرانی ، حوض ها ، آب نماها و فواره های زیبا در کنار فضای پر طراوت و فرح بخش مجموعه درختان میوه وگل های چهارفصل در خانه شتر گلو ماهان بنشینید .
لازم بذکر است که این ساختمان بی نظیر از لحاظ مصالح نیز منحصر بفرد است و به لحاظ آجرهای سفالی در پوشش سقف و شیب بندی مناسب و دقیق از نفوذ آب باران در امان است ، در سال های اخیر با کم آب شدن قنات وکیل آباد ماهان ، این سازه آبی ارزشمند با استفاده از آب چاه فرم اولیه خود را باز یافته و به عنوان یک جاذبه گردشگری خاص در تور کرملن مورد توجه بازدیدکنندگان است .

تور کرمان

مجموعه گنجعلی خان

گنجعلی خان بین سال های 1005 تا 1034 هجری قمری در دوره شاه عباس صفوی حاکم وقت کرمان بود و بسیاری از آثار و بناهای تاریخی در زمان وی پایه گذاری شد و تا به امروز به یادگار مانده است .
مجموعه گنجعلی خان با مساحت 11000متر مربع اثری بازمانده از معمار برجسته ایرانی سلطان محمد از معماران یزد می باشد ، سبک معماری این مجموعه به شیوه اصفهانی است به گونه ای که چهار مسجد در چهارطرف میدان قرار دارد ، البته تنها سه باب آن باقی مانده که جذابترین این مساجد در ضلع شرقی در کنار کاروانسرا واقع شده و به عنوان موزه هنرهای تزئینی از آن بهره برداری می شود ، این مجموعه شامل بخش های مختلف از جمله میدان ، بازار ، مسجد ، حمام ، مدرسه ، ضرابخانه ، آب انبار می باشد.
آنچه امروزه از گنجعلی خان برجای مانده ، میدان گنجعلی خان در حاشیه بازار کرمان به سان میدان نقش جهان اصفهان و میدان امیرچخماق یزد است که سبب شده تا بسیاری از عناصر شهری را گرد خود آورد ، در واقع ضلع سوم میدان ، بازار واقع شده است و ضلع دیگرش سرای گنجعلی خان است ، بازار مجموعه بین چهارسوق و بازار اختیاری در ضلع جنوبی میدان گنجعلی خان قرار گرفته است ، حمام تاریخی این مجموعه در سمت راست بازار است .
معماری حمام شامل آجرهای ساده و نیلی رنگ با حاشیه ای از سنگ مرمر ، نقاشی های زیبا در سردر حمام ، مقرنس بندی می باشد ، از نکات جالب توجه سردر این حمام شعر حکاکی شده با خط نستعلیق بر سنگ مرمر است که محتوای مصرع آخر آن گویای این مفهوم است ؛ (( کسی نداده نشان در جهان چنین حمام )) .
از ویژگی های منحصربه فرد این حمام کاشی های معرق ، هفت رنگ و کاشی های خشتی با تصاویر انسانی می باشد به علاوه شبکه آب رسانی به خزینه ، گرمخانه ، سربینه ، حوض ها ، حوضچه ها و فواره های متعدد آنها ، نحوه پرم کردن هوای داخل حمام ، چگونگی آب مخازن آب و گرم کردن آب ، ارتفاع کم و باریک و طولانی بودن راهروها ، هشتی های میانی و سردر ها از دیگر خصوصیات این حمام است در واقع در تور کرمان با دیدن تناسب فضایی ورودی و خروجی حمام ، ارتفاع زیاد رختکن ، گود بودن حمام، بهره گیری از آب قنات ، نگه داشتن حرارت ، ضد زلزله بودن ، کاهش ارتعاشات لرزشی در اثر
قرارگیری در درون زمین به هنر معماری علمی و فنی ایرانیان پی خواهید برد . مسجد گنجعلی خان در ضلع شمال شرقی میدان واقع است ، بنای مسجد بسیار کوچک و دارای شبستان و ایوان ورودی است ، نمای این ایوان بسیار ساده و بر روی پوشش آن طرح های هندسی و گچبری های زیبا کشیده شده است .
در این مجموعه کاروانسرا دارای معماری چهار ایوانی ، ضرابخانه دارای معماری چهارطاقی ، حمام به شیوه حمام های سنتی ایران ، آب انبار دارای دهلیزی پله دار با مخزن پلان مربع مستطیل و بازار به سبک معماری بسیار زیبا از عصر صفوی به یادگار گذاشته شده است ، در این مجموعه ضرابخانه در حال حاضر به عنوان موزه سکه ، حمام ، به عنوان موزه مردم شناسی کرمان ، کاروانسرا محل دانشکده هنر وابسته به دانشگاه با هنر کرمان مورد استفاده قرار می گیرد ، به علاوه بازار بزرگ کرمان همچنان مثل گذشته دارای رونق است و مورد مرمت و بازسازی های جدید قرار گرفته است ، اما میراث فرهنگی بنا دارد تا آب انبار مجموعه را به عنوان موزه مس مورد بهره برداری قرار دهد .

تور کرمان

ارگ بم

بزرگترین و یکپارچه ترین سازه خشتی در جهان ارگ بم در حوالی شهر بم در استان کرمان می باشد . اما در اثر گذر زمان و به ویژه زلزله دی ماه 82 یکپارچگی این ارگ تا حد زیادی از بین رفت متاسفانه امروزه شاهد ظاهری ویران از این ارگ هستیم .
تاریخچه این ارگ به سده پنجم پیش از میلاد برمی گردد در جایی که این ارگ در مسیر جاده ابریشم قرارداشت ، این ارگ تا سال 1850 پس از میلاد فعال بود و دلیل خالی از سکنه شدن آن چندان مشخص نیست ، شایان ذکر است این مجموعه در واقع دژی بزرگ و پر ابهت است که ارگ بخشی از آن می باشد ولی اصطلاحاً کل مجموعه به نام ارگ بم شناخته می شود .

تور کرمان

گندم بریان و کویرشهداد

شهداد در 78 کیلومتری شمال شرق شهر کرمان جای داد ، به گونه ای که از جنوب غرب به مناطق سردسیر و کوهستانی سیرچ و از شمال شرق به مناطق کویری بکر از جمله کلوت منتهی می گردد .
از آنجایی که شهداد در گذشته مرکز ایالت آراتا بوده و قدیمی ترین پرچم فلزی جهان ملقب به درفش شهداد در آن یافت شده می توان قدمت حکومت بشری را در آن به 3000 سال پیش دانست ، نام شهداد امروزه به عنوان اسم پسر مورد استفاده است و به معنای داده ای از طرف شاه یا هدیه از طرف شاه می باشد .
کویر شهداد در دشت لوت واقع شده و لقب گرمترین نقطه جهان را به خود نسبت داده است . این کویر با وسعت 24 هزار کیلومتر مربع در حاشیه غربی کویر لوت با کلوت های بزرگ خود عارضه های طبیعی بسیار زیبا در کویر پدید آورده اند ، شهر افسانه ای کلوت ها با وسعت 11 هزار کیلومتر مربع در فاصله 40 کیلومتری شهداد واقع شده است و پیدایش آن به حدود 20 هزار سال قبل در اثر تغییر و تحولات و فرسایش آبی و بادی پدید آمده است ، این فرسایش طبیعی سبب بوجود آمدن کلوت هایی با طول 200 متر شده اند ، اما از همه این جاذبه ها که بگذریم آنچه در تور کرمان مورد توجه گردشگران در کویر شهداد است ، گرمترین نقطه جهان منطقه ای به نام (( گندم بریان )) یا (( ریگ سوخته )) می باشد که در تابستان دمایش تا حدود 100 درجه سانتیگراد می رسد ، پروفسور کردوانی پدر کویرشناسی ایران زمین و کاشف گرمترین نقطه جهان معتقد است که در منطقه گندم بریان به طول 200 متر و عرض 150 کیلومتر هیچ موجود زنده ای زندگی نمی کند و شرایط به گونه ای است که امکان زیست هیچ گیاه و جانوری وجود ندارد .
گواه وی بر این ادعا لاشه گاو و گوسفند تجزیه نشده در گندم بریان می باشد . گندم بریان با پوشش آتشفشانی و پستی این منطقه همه و همه دلایلی بر گرمای شدید آن می باشد .

تور کرمان
در تور کرمان همراه با ندای سفر از گندم بریان و کلوت شهداد بازدید کنید و لذت ببرید .

راههای ارتباطی ریلی و هوایی کرمان

مسیر قطار تهران – کرمان ، یکی از مسیرهای پرتردد و پرمسافر کشور است که مسافران بسیاری را از پایتخت به شهر تاریخی و صنعتی کرمان در دل کویر می رساند ، فاصله ریلی تهران – کرمان در حدود 1000 کیلومتراست و تقریبا 15 ساعت زمان نیاز دارد ایستگاه راه آهن کرمان در فاصله 5 کیلومتری جنوب غربی مرکز شهر کرمان واقع شده است .
اما فاصله هوایی تهران کرمان 799 کیلومتر است و حدود 90 دقیقه زمان نیاز دارد ، در تور کرمان فرودگاه بین المللی آیت الله هاشمی با نام یاتایی  KER
پذیرای شما گردشگران عزیز می باشد .

امتیاز
  • ثبت امتیاز
5
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
0 (0 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)

محل

دیدگاه ها (0)

دیدگاهها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “تور کرمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال