تور قلعه رودخان

کد: GBDFVD
  • تور قلعه رودخان
  • 239-348

توضیح

تور قلعه رودخان

باطبیعت گردی در شمال ایران جنگل،دریا و دامنه های سرسبز کوهستانی جز جدانشدنی چشم انداز گردشگران است ولی آنچه تور قلعه رودخان را از دیگر تورهای شمال کشور متمایز می کند،بازدید از دژی مستحکم و جذاب در دامنه های کوهستانی در دل جنگل های فومنات است.

قلعه رودخان در فاصله 20 کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن از توابع استان گیلان واقع شده است . وجه تسمیه این قلعه به موقعیت قرارگیری آن در کنار رودخانه و در دل جنگل باز می گردد به این صورت که معادل باستانی آن (( دژ رودگان )) یا (( روگان )) به معنای دژی که در کنار رود قرار دارد ، می باشد . اهالی منطقه تالش این بنا را (( قله رخون )) می نامند . قلعه رودخان در دوران تاریخی متعدد با ایجاد تحولات مختلف به نام های متعددی شناخته می شد که از آن جمله می توان به (( قلعه هزار پله )) ، ((حسامی )) ، (( سگسال )) ، (( سکسار )) ، ((سگسار )) اشاره نمود .

دکتر ستوده در کتاب (( آستارا تا استر آباد)) از قلعه رودخان به عنوان دژ مستحکم و سومین بنا از عجایب هفت گانه گیلان نام برده است .لذت تماشای این دژ مستحکم را در “تور قلعه رودخان” با ما در “ندای سفر” تجربه کنید.

کتیبه به جا مانده از این بنا در موزه رشت گواه بر این است که حسام الدین امیر دباج فومنی در طی سالهای 821 تا 918 هجری قمری که فرمانروای (( بیه پس )) از مناطق گیلان کهن بوده با سرپیچی از حکومت مرکزی وقت که تحت تسلط سلجوقیان بوده است ، قلعه رودخان را احیا نمود و به محل استقرارش جهت مبارزات تبدیل نمود که در نهایت سرنوشتی جز دستگیری و اعدام در تبریز برای وی به همراه نداشت؛ خیلی قبل تر طبق تحقیقات به عمل آمده قدمت قلعه به دوران ساسانی بر می گردد که با حمله اعراب به ویرانه تبدیل می شود و تجدید بنای آن به دوران سلجوقیان و داستان مذکور بازمی گردد که در واقع یکی از پایگاههای مبارزاتی اسماعیلیان محسوب می شده است . محل استقرار این بنا در ارتفاعی حدود 700 متر از سطح دریاست و دارای مسیر صعب العبور کوهستانی می باشد ، اما وجود 935 پله دستیابی به قلعه را میسر نموده و به طوری که درمدت یک ساعت قابل دسترس می باشد و اصطلاحاً به خاطر وجود این پله ها به هزار پله مشهور است، به طوری که در مدت یک ساعت کوهپیمایی و “طبیعت گردی” قابل دستیابی می باشد.

این قلعه با طول 500 متر از غرب به شرق کشیده شده و با مساحت 5/ 2 هکتار دارای برج هایی بین 1000 تا 1500 متر می باشد . این قلعه دارای دو بخش مجزای شاه نشین و قورخانه است ، در واقع قلعه دارای سه بخش غربی ، میانی و شرقی می باشد ، بخش شرقی بالاترین نقطه قلعه و جنبه نظامی برای دیده بانی و زندان و محل زندگی سربازان است ، بخش میانی که در پایین ترین سطح واقع شده دروازه اصلی ورود به قلعه است ، اما بخش غربی با قرارگیری در شیب دامنه های کوهستان ، شامل شاه نشین ، آب انبار و سردخانه می باشد . قسمت شاه نشین با دیگر قسمت های بنا متفاوت است و دارای دو بخش تحتانی و فوقانی می باشد .

تور قلعه رودخان

جاده دستیابی : جاده تهران – قزوین – رشت – فومن ، که بعد از فومن به دوراهی ماسوله و قلعه رودخان می رسیم و با حرکت به سمت چپ در جهت جنوب غربی و گذر از روستاهای کردمحله ، گوراب پس و حیدرآلات که با نمایی از مزارع چای همراه است به روستای رودخان و سپس با طی 20 کیلومتر به پارکینگ و مغازه های ابتدای مسیر هزار پله می رسیم .

مسافت تهران تا قلعه رودخان در حدود 370 کیلومتر است که مدتی در حدود 5 ساعت زمان می برد .

امتیاز
  • ثبت امتیاز
5
درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
1 (1 رای)
امتیاز نظرات 0 (0 امتیاز دهی)

برنامه سفر

 تور یکروزه قلعه رودخان

قیمت تور با نهار 89,000 تومان

97/6/16

یک روزه + جنگل گردی با راهنمای گردشگری

مسیر حرکت : تهران – کرج – قزوین
خدمات :
               –خرید
              – بیمه مسافرتی کامل
              – صبحانه سلف سرویس در رستوران پرستو- نهار منوی باز
              – یک نفر تور لیدر و یک نفر سرپرست

 

لوازم ضروری سفر: کوله پشتی یک روز- زیر انداز- عینک آفتابی- بطری آب- کفش مناسب پیاده روی- داروهای شخصی- کارت شناسایی
وضعیت : در حال تکمیل ظرفیت

 

زمان حرکت: 5 صبح

استان مورد بازدید: گیلان

نوع سفر: طبیعت گردی

درجه بندی سختی سفر: متوسط

 

برنامه سفر: حرکت ساعت 5 صبح از میدان آرژانتین- صرف صبحانه در رستوران- حرکت به سمت قلعه- بازدید از قلعه به همراه لیدر- جنگل گردی- صرف ناهار در رستوران- خرید سوغاتی در مسیر- بازگشت به سمت تهران.

 

محل

دیدگاه ها (2)

2 دیدگاه برای تور قلعه رودخان

  1. علي

    خيلي خوش گذشت و بسيار عالي بود.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال ارسال